payment and delivery

Betalning och Leveransvillkor

Priser

Du väljer själv om du vill se priserna exklusive eller inklusive moms. I kundvagnen ser du vad din beställning kommer kosta, inklusive moms och frakt. Begär gärna offert vid större beställningar. Det är alltid dagsaktuella priser på www.mattonbutiken.se.

Produkter under utförsäljning gäller så långt lagret räcker.

Minsta ordervärde för beställning är 120:- exkl moms (150:- inkl moms), för varornas värde (exkl frakt). Du kan inte slutföra ditt köp om du inte nått gränsen.

Leverans

Leverans sker endast till Sverige (se längre ner för Danmark och Finland). Vi tillämpar enhetsfrakt på beställningar via www.mattonbutiken.se som f.n. är 47,20 exkl. moms (59:- inkl. moms). Om det är stora eller tunga varor, har vi ett frakttillägg på 80:- exkl. moms (100:- inkl. moms). För vissa större varor är frakttillägget 300:- exkl. moms (375:- inkl. moms). Värdet på varorna måste överstiga 120:- exkl moms (150:- inkl moms). För företag är leveransvillkoret Fritt vårt lager. Företag som gör manuella beställningar via tex. telefon eller mail, gäller annan frakt-taxa. Vi skickar med Schenker och PostNord. För privatpersoner skickar vi via ombud, tänk på att den som beställer ska legitimera sig hos ombudet. För företagskunder i Stockholm sker leverans med bud.

Normalt skickas din beställning samma dag om du lägger din beställning före 11.00. Normal leveranstid är 1-3 arbetsdagar. Med reservation för ej lagervaror och tillfälligt slut i lager. Lagersaldon som visas avser antal på vårt centrallager, kontakta oss om du undrar om en vara finns i någon av våra butiker.

Beställningar inför jul: Lägg din beställning senast tisdag 18/12 kl 12.00 för att hinna få paketet innan julafton.
Vänligen observera att vi inte kan garantera leverans innan jul och att detta endast gäller varor som finns i lager.

Om du vill ha leverans med annat sätt än våra standardsätt, måste du kontakta oss och lägga ordern via telefon.

Om du har gjort en beställning på www.mattonbutiken.se och texten "Antal som kan levereras nu: 0" finns med i orderbekräftelsen, vad betyder detta? Detta betyder att din vara är tillfälligt slut i lager och kommer eventuellt att levereras i en separat försändelse. Matton står för den extra fraktkostnad som uppstår om vi gör en delad leverans pga att en vara inte finns i lager.

Vår målsättning är dock att skicka alla dina varor i ett och samma paket, detta kan då förlänga leveranstiden något. Om leveransen blir försenad eller om en vara inte längre går att få tag i, kontaktar vi dig utan onödigt dröjsmål om anledningen till förseningen och om möjligt upplysa om ny leveranstidpunkt. Du har rätt att häva köpet om du anser att det tar för lång tid eller om du inte är nöjd med en eventuell alternativ vara eller annan lösning. Det skickas en orderbekräftelse eller kvitto till din mailadress direkt efter genomfört köp. I den finns även en länk till köpvillkoren.

Reklamationer

Företag: Reklamationer av felleveranser eller felaktiga varor skall ske inom 8 dagar från ankomstdagen. Transportskador reklameras omgående vid mottagandet till transportören.

Privatpersoner: Vid reklamation av vara kontakta Robert Matton AB, Luntmakargatan 66, 113 51 Stockholm, order@matton.se eller 08-58800000. Som privatperson har du 3 års reklamationsrätt. Reklamation ska rapporteras så snart felet upptäckts, rimligen inom 2 månader från det att felet upptäcktes eller borde ha upptäckts. Kunden skall ersättas för eventuella fraktkostnader samt andra kostnader som uppkommit i samband med reklamationen, tex. bensinkostnader, parkeringskostnader, telefonkostnader och liknande. Återbetalning vid reklamation ska ske inom skälig tid, utan onödigt dröjsmål.

Ångerrätt vid distanshandel för privatpersoner

Du har 14 dagars ångerrätt när du köper varor via internet. Du ska meddela oss om du ångrar ditt köp inom 14 dagar från att du fått leveransen, eller när sista varan är levererad om en delad leverans skett. Därefter har du 14 dagar på dig att returnera varan. Kom ihåg att ångerrätten inte gäller för alla varor, såsom plomberade cd-skivor, dator-program och liknande om plomberingen har brutits. För andra varor har du rätt att undersöka varan genom att öppna förpackningen på ett vårdat sätt. Tala om för oss om du använt varan och i vilken utsträckning för att vi ska kunna bedöma om ett eventuellt prisavdrag kommer ske och hur stort belopp det kan röra sig om.

Att inte hämta ut leveransen hos ombudet gäller inte som ångerrätt - se nedan.

När du ångrar köpet ska du meddela Matton att du ångrar köpet. Det gör du genom order@matton.se eller 08-588 000 00. Du får själv stå för returfrakten och måste returnera varan i säljbart skick. Återbetalning sker med samma betalningssätt som vid köpet och sker inom 14 dagar efter att vi mottagit meddelandet. Du kan dock få vänta tills vi har mottagit returen eller att du lämnat ett bevis på att varan har återsänts, det som sker först. Om du returnerar hela din beställning återbetalar vi hela köpet inkl frakt, annars endast varans pris. Har vi inte hunnit skicka din beställning sker full återbetalning inom 5 dagar. Om du vill kan du använda dig av Konsumentverkets ångerblankett.

Returer

Vid returnering av skickade varor, kontakta alltid Matton först. Frakt betalas av köparen. Har felleverans skett av Matton ersätter vi med ny vara eller kreditfaktura samt står för frakten. För privatkonsumenter som handlar mot kontant betalning i våra butiker (kontokort jämställs med kontant betalning) gäller ÖPPET KÖP i 8 dagar. En beställningsvara har begränsad eller ingen returrätt oavsett betalningssätt. För godkänd retur skall varan vara i originalskick och i originalförpackning. Retur där betalning gjorts med presentkort innebär att ett nytt presentkort utfärdas. Presentkort kan endast avändas i våra fysiska butiker, så vi ber dig göra returen till samma butik som köpet gjordes.

Ej uthämtad försändelse/felaktig leveransadress

För ej uthämtade försändelser eller paket i retur pga felaktig adress, debiteras verkliga fraktkostnaden, både den ursprungliga frakten till dig om den överstiger vår enhetsfrakt, samt den verkliga returfrakten, minst 250:- inkl moms. Omfattas inte av ångerrätten (se ovan).

Betalning företag och myndighet

Faktura: Med Mattonkonto får du ett eget kundnummer, som du uppger vid kontakt med oss. Du ansöker om fakturakonto direkt på www.mattonbutiken.se och en kreditupplysning görs via CreditSafe. Betalningsvillkor 20 dagar netto. Faktureringsavgift på 35:- exkl moms tillkommer. Efter förfallodagen utgår dröjsmålsränta med gällande diskonto plus 8%.

Betalkort: Du kan betala med MasterCard/VISA/Amex via vår betalväxel DIBS.

Betalning privatperson

För att handla på www.mattonbutiken.se måste du ha fyllt 18 år eller ha målsmans godkännande. Är du under 18 år ska beställningen ske i målsmans namn.

Betalkort: Du kan betala med MasterCard/VISA/Amex via vår betalväxel DIBS Payment Servies. Trafiken är krypterad och DIBS uppfyller kraven för PCI-DSS. Inga kortuppgifter sparas eller hanteras av Matton.

Paypal: På www.mattonbutiken.se kan du som privatperson även betala med Paypal.

Faktura: En kreditupplysning görs direkt via CreditSafe och du får 14 dagar från fakturadatum på dig att betala. Fakturaavgiften är 20:- inkl moms för att täcka vår kostnad. Fakturan skickas till din emailadress som pdf och leverans kan endast ske till din folkbokföringsadress. Vid utebliven betalning och en påminnelse (ingen påminnelseavgift), kommer ett inkassokrav på referensräntan +8% av fakturabeloppet + 240:- i fasta kostnader. Om du inte betalar inkassokravet kommer ett betalningsföreläggande från Kronofogden, då tillkommer ytterligare 680:-.

Betalning i våra butiker

I våra fysiska butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö kan du betala kontant eller med de flesta på marknaden förekommande betalkort.

Presentkort

Presentkort gäller som betalning i våra fysiska butiker i två år från utställandedatum. Ett presentkort kan inte bytas in mot kontanter och man kan inte få pengar i växel om man inte handlar för hela beloppet.

Sortiment

Vi reserverar oss för att produktsortimentet kan variera något mellan våra butiker och vad som presenteras på www.mattonbutiken.se.

Personuppgifter

All trafik vid registrering/inloggning och i kassan sker krypterat med SSL-certifikat från GeoTrust. När du handlar av oss godkänner du att vi sparar de uppgifter du anger. Vi använder uppgifterna för att kunna hantera ditt konto och beställningar samt för utskick. Om du ansöker om faktura sparas även ditt personnummer. Kortuppgifter hanteras endast av DIBS. Matton lämnar inte ut några uppgifter till tredje part förutom de uppgifter som krävs till Schenker eller PostNord för att vi ska kunna skicka din beställning. Du har enligt PUL rätt att begära rättning eller avregistrering. Du kan även en gång per kalenderår få besked om vilka uppgifter vi lagrar om dig och hur de har använts. En skriftlig, undertecknad ansökan krävs.

Tvister

Eventuella tvister löses i första hand direkt med Matton, kontakta oss på order@matton.se. Vi förbinder oss att följa rekommendation från Allmänna Reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Du har även möjlighet att använda europeiska kommissionens online-plattform för tvistlösning (ODR).

 

Kunder i Finland och Danmark

Kunder boende i Finland är välkomna att handla på Matton Nettikauppa.

Och kunder i Danmark är välkomna att handla på Mattonshop.